Friday 9 December 2016

Hati Berlemak



HATI BERLEMAK (FATTY LEVER)


Hati adalah organ yang kira-kira saiz bola sepak yang terletak hanya di bawah tulang rusuk anda di sebelah kanan abdomen anda. Tanpa hati anda, anda tidak boleh mencerna makanan dan menyerap nutrien, menghilangkan bahan toksik daripada badan anda.
Semua organ-organ kita mengandungi beberapa tahap lemak. sel-sel lemak digunakan untuk perlindungan, dan mereka adalah sumber yang besar untuk menyimpan tenaga tambahan.  Jika jumlah lemak  melebihi batas normal, ia akan disimpan di dalam hati dan dalam pelbagai tisu lain. Hati normal mengandungi kira-kira 5% lemak. Yang lain 95% daripada hati terdiri daripada sel-sel hati yang bernama hepatosit, yang bertanggungjawab untuk melakukan semua kerja-kerja hati.

Hati berfungsi sebagai
organ yang mengurai bahan toksid.ini bermakna hampir semua bahan toksik dibawa ke hati dan hati akan menguraikannya sebelum ia boleh disingkirkan dari tubuh kita.
Selain itu hati juga berperanan mensintesiskan asid amino iaitu bahan protein yang mampu membantu baik pulih tubuh kita.
Kulit, rambut, membrane dan sel-sel tubuh sentiasa berganti dengan sel baru dan proses ini mampu dilakukan dengan adanya hati ,yang membekalkan asid amino.
Apabila enzim dan hormone rosak maka lemak tidak dapat terurai dan sebaliknya melekat pada hati.dan terjadilah hati berlemak (fatty Liver) dan mencetuskan kerosakan hati.
Keadaan ini menyebabkan perut tampak besar dan sukar kempis.
Apabila jumlah lemak melebihi 10%, beberapa sel-sel hati yang sihat digantikan oleh sel-sel lemak, yang akhirnya menyebabkan yang hati berlemak.


Gejala Hati Berlemak ( fatty lever)

1-Warna membran mata yang putih menjadi kuning
2-Sering berlaku sakit perut di bahagian atas perut
3_Air kencing menjadi kuning dan keruh
4_Bau mulut yang kuat
5_Sering berasa mual ingin muntah
6_Bau badan yang agak kuat
7_badan sering berasa letih
8_Imiun system akan menjadi lemah dan sering mendapat penyakit
9- Mengalami masalah pencernaan

 
LEMAK PENYAKIT HATI (FLD)
 Ia adalah satu keadaan yang boleh balik mana vacuoles besar lemak trigliserida berkumpul di dalam sel-sel hati ke dalam vacuoles intracytoplasmic.

 JENIS Hati Berlemak 
Terdapat dua jenis utama hati berlemak:
 1-Hati berlemak ALKOHOL.
 2-Hati berlemak BUKAN ALKOHOL(NALFD)
.
PENYAKIT HATI BERLEMAK DISEBABKAN ALKOHOL
Tabiat minum alkohol  boleh membawa kepada kegagalan hati yang perlahan dan progresif. Fasa pertama yang penyakit hati mungkin akan menjadi hati berlemak.  Jika pesakit terus mengamalkan minum alkohol, sel-sel hati secara beransur-ansur mati dan digantikan dengan tisu parut.  Berlebihan tisu parut boleh membawa kepada kegagalan hati dan / atau Sirosis.


PENYAKIT HATI BUKAN ALKOHOL(NAFLD) 
Kebiasaannya terjadi disebabkan oleh tabiat pemakanan:
Makanan yang mengandungi lemak tepu, makanan bergoreng serta makanan yang  berkolesterol tinggi; makanan segera; gula, dan makanan ringan . Kurangnya aktiviti fizikal. Berat badan berlebihan atau obesiti.
Jika anda mempunyai berat badan yang berlebihan , anda mungkin berisiko menghidap masalah hati berlemak. Lemak tidak hanya duduk di luar; sebenarnya ia merayap ke dalam organ-organ dalaman anda, termasuk hati anda.
Penyebab Hati Berlemak (fatty liver)
1-    Apabila anda mempunyai berat badan yang berlebihan (obesiti)
2-    Apabila terlalu banyak pengambilan ubatatan bahan kimia
3-    Pengambilan alkohol yang berlebihan
4-    Penghidap kencing manis(diabetes)
5-    Terlalu banyak pengambilan vitamin A sehingga berlakunya keracunan vitamin A
6-    Kekurangan gizi atau akibat dari diet rendah protein
7-    Terlalu banyak makan makanan berlemak


Namun begitu, proses rawatan bergantung kepada bacaan enzim hati (GGT).  Lemak di hati boleh dilihat melalui ujian fungsi hati atau ujian imbasan. Ketika pesakit menjalani ujian imbasan (scan), tompok-tompok putih akan kelihatan pada hati sekiranya mereka mempunyai hati berlemak.

Tips Untuk mencegah hati berlemak( fatty lever )
1-    Elakkan makan makanan berlemak dan bergoreng
2-    Kurangkan meminum minuman bersusu, susu lembu, keju , majerin dan butter
3-    Kurangkan pengambilan karborhidrat seperti roti, nasi, gula dan mee
4-    Kurangkan minum minuman yang manis
5-    Elakkan dari memakan makanan organ dalaman seperti ginjal, hati, paru yang mengandungi kolesterol yang tinggi.
6-    Banyakkan makan buah-buahan.
7-    Turunkan berat badan.
8-    Banyakkan bersenam.
9-    Makan lebih banyak protein agar dapat membantu meningkatkan  gula dalam darah Anda secara stabil dan mengurangkan rasa lapar dengan sedikit makanan

Buah segar juga dapat membantu membersihkan hati, tetapi Anda harus berhati-hati ketika memakannya kerana sebahgian buah juga mengandungi gula yang tinggi dan dapat menyebabkan masalah insulin.
Makanlah lebih banyak protein. Protein tidak memiliki kesan berbahaya pada gula darah atau tingkat insulin. Kalaupun ada, protein dapat membantu agar tingkat gula darah Anda stabil. Protein juga mengurangi rasa lapar, sehingga akan lebih mudah bagi Anda untuk makan lebih sedikit dan menurunkan berat badan.
Cubalah mendapatkan protein dari sumber-sumber sihat, seperti telur, unggas, daging rendah lemak, makanan laut, kekacang, biji-bijian dan produk susu rendah lemak.

Daun Belalai Gajah


Salah satu alternatif untuk mengeluarkan asid urik dalam darah.

Daun Belalai Gajah juga terbukti boleh dijadikan sebagai penawar Hati Berlemak (fatty liver). Daun belalai gajah tidak mengandungi toksik. Ia mempunyai kandungan flavonoid yang sangat tinggi, serta mengandungi pelbagai mineral yang diperlukan oleh tubuh badan. Ia juga kaya dengan vitamin dan asid amino.Ia juga bertindak sebagai agen antioksidan yang baik.Oleh itu ia amat baik bagi masalah kegagalan hati. Fungsi antioksidan adalah untuk mengurangkan kesan radikal dalam tubuh badan, serta boleh mengeluarkan asid urik yang berlebihan dalam darah. Selain dari itu, ia bukan sahaja berfungsi sebagai anti-oksidan, malah mampu melambatkan pertumbuhan sel kanser dan juga boleh membunuh sel kanser tersebut.
Daun Belalai gajah juga mampu menghidupkan sel yang telah mati dalam tubuh manusia.Maka besar kemungkinan ia mampu membaik pulih hati yang tidak berfungsi. Dengan mengamalkan daun belalai gajah juga merupakan langkah alternatif yang baik.

Sri amar Daun Belalai Gajah
Diformulasikan untuk membantu masalah Hati Berlemak (fatty liver) dan lain-lain penyakit.
Bebas dari Bahan pengawet, Tanpa bahan kimia.  Tumbuhan kami ditanam secara ORGANIK membuatkan produk kami memberikan kesan yang amat memberangsangkan.


Ø Cegah sebelum terlambat. Jus Sri Amar adalah salah satu jalan alternatif yang dapat membantu menyelesaikan masalah anda.


INFOLINE :
 +607 3624985
 +60167331949

No comments:

Post a Comment