Saturday 8 April 2017

Kolesterol


Dari mana ianya datang?

Kolesterol adalah bahan berlilin yang berasal dari dua sumber: badan dan makanan anda. Badan anda, dan terutama hati anda menghasilkan kolesterol yang anda perlukan dan mengalir melalui darah. Tetapi kolesterol juga ditemui dalam makanan daripada sumber haiwan, seperti daging, ayam dan produk tenusu penuh lemak. Hati anda menghasilkan lebih banyak kolesterol apabila anda makan diet yang tinggi dalam lemak tepu dan trans.

Kolesterol LDL kadang-kadang dipanggil kolesterol "jahat". Tahap LDL yang tinggi membawa kepada pengumpulan kolesterol dalam arteri anda. (Arteri adalah saluran darah yang membawa darah dari jantung anda ke badan anda.)

Kolesterol HDL kadang-kadang dipanggil kolesterol "baik". Ini adalah kerana ia membawa kolesterol dari bahagian-bahagian lain badan anda kembali ke hati anda. Hati anda membuang kolesterol daripada badan.




Faktor yang boleh dikawal

Pemakanan
Kolesterol didapati dalam makanan yang datang dari sumber haiwan, seperti kuning telur, daging, dan keju. Sesetengah makanan mempunyai lemak yang meningkatkan tahap kolesterol anda.
Sebagai contoh, lemak tepu meningkatkan kolesterol LDL anda lebih daripada apa-apa lagi dalam diet anda. lemak tepu didapati di beberapa daging, produk tenusu, coklat, makanan yang dipanggang, dan makanan yang digoreng dan diproses.

Asid lemak trans (lemak trans) meningkatkan kolesterol LDL dan menurunkan kolesterol HDL anda. Lemak trans adalah apabila hidrogen ditambah kepada minyak sayur-sayuran untuk mengeraskan ia. Lemak trans yang ditemui dalam sesetengah makanan goreng dan diproses.
Mengehadkan makanan dengan kolesterol, lemak tepu dan lemak trans boleh membantu anda mengawal tahap kolesterol anda.

Aktiviti fizikal dan Berat badan
Kekurangan aktiviti fizikal boleh menyebabkan pertambahan berat badan. Berat badan berlebihan cenderung untuk meningkatkan tahap LDL, merendahkan tahap HDL anda dan meningkatkan tahap kolesterol anda.
Aktiviti fizikal boleh membantu anda menurunkan berat badan dan menurunkan kolesterol LDL anda. Menjadi aktif secara fizikal juga boleh membantu anda meningkatkan tahap kolesterol HDL anda.

Faktor yang tidak boleh dikawal

Keturunan
Kolesterol dalam darah yang tinggi boleh diwarisi di dalam keluarga. Satu keadaan yang diwarisi yang dipanggil hiperkolesterolemia familial menyebabkan kolesterol LDL yang sangat tinggi. ( "Diwarisi" ertinya keadaan itu diluluskan daripada ibu bapa kepada kanak-kanak melalui gen.) Keadaan ini bermula ketika lahir, dan ia boleh menyebabkan serangan jantung pada usia yang awal.




Umur dan Jantina
Bermula pada akil baligh, lelaki sering mempunyai tahap kolesterol HDL yang lebih rendah berbanding wanita. Sebelum umur 55 tahun, wanita biasanya mempunyai tahap kolesterol LDL yang lebih rendah daripada lelaki. Walau bagaimanapun, selepas umur 55 tahun, wanita boleh mempunyai tahap LDL yang lebih tinggi daripada lelaki.

Kesan

Tahap kolesterol yang tinggi boleh membawa kepada pengerasan arteri, juga dikenali sebagai aterosklerosis. Ini berlaku apabila lemak, kolesterol, dan bahan-bahan lain terkumpul di dalam dinding arteri dan membentuk struktur keras dikenali sebagai plak.
Lama kelamaan, plak ini boleh menyekat arteri dan menyebabkan penyakit jantung, strok, dan gejala-gejala lain atau masalah di seluruh badan.
Penyakit yang diwarisi melalui keluarga sering membawa kepada tahap kolesterol yang lebih tinggi yang lebih sukar untuk dikawal.


Pencegahan dan Rawatan Kolesterol yang Tinggi dalam Darah

Pengurusan berat badan
Jika anda mempunyai berat badan berlebihan atau obes, mengurangkan berat badan boleh mengurangkan kolesterol LDL. Mengekalkan berat badan yang ideal adalah penting terutamanya jika anda mempunyai keadaan yang dipanggil sindrom metabolik.
Sindrom metabolik adalah nama untuk sekumpulan faktor risiko yang meningkatkan risiko anda untuk penyakit jantung dan masalah kesihatan yang lain, seperti kencing manis dan strok.

Aktiviti fizikal
Aktiviti fizikal rutin boleh menurunkan kolesterol LDL dan trigliserida dan meningkatkan tahap kolesterol HDL anda.
Selain perubahan gaya hidup, anda boleh mendapatkan ubat-ubatan untuk membantu menurunkan kolesterol anda.
Ubat-ubatan boleh membantu mengawal kolesterol dalam darah yang tinggi, tetapi mereka tidak menyembuhkannya. Oleh itu, anda perlu terus mengambil ubat anda untuk memastikan tahap kolesterol anda dalam julat yang disarankan.



Sri amar Daun Belalai Gajah

Diformulasikan untuk membantu masalah Kolesterol dan lain-lain penyakit. Bebas dari Bahan pengawet, Tanpa bahan kimia.  Tumbuhan kami ditanam secara ORGANIK membuatkan produk kami memberikan kesan yang amat memberangsangkan.

Cegah sebelum terlambat. Jus Sri Amar adalah salah satu jalan alternatif yang dapat membantu menyelesaikan masalah anda.

Infoline : 
+6073624985
+60167331949



No comments:

Post a Comment