Sunday 12 March 2017

Kencing Manis





Apa itu Diabetes (Kencing Manis)?
Diabetes, kebiasaanya digelar oleh doktor sebagai diabetes mellitus, menerangkan sekumpulan penyakit metabolisma dimana seseorang itu mempunyai kandungan glukosa (gula dalam darah) yang tinggi dalam  darah, samada disebabkan oleh penghasilan insulin yang tidak mencukupi, atau sel badan tidak memberi respon kepada insulin dengan betul, atau kedua-duanya. Pesakit yang memiliki gula dalam darah yang tinggi kebiasaaanya akan mengalami poliurea (kerap membung air kecil), mereka akan menjadi sangat dahaga (polidipsia) dan lapar (polipagia). 

Terdapat tiga jenis diabetes:
1) Diabetes Jenis 1
Diabetes jenis 1 biasanya dihidapi oleh kanak-kanak dan orang dewasa muda, dan sebelum ini dikenali sebagai diabetes juvenil. Hanya 5% daripada penghidap diabetes mempunyai penyakit jenis ini.
Dalam diabetes jenis 1, badan tidak menghasilkan insulin. badan memecahkan gula dan kanji yang anda makan menjadi gula ringkas yang dipanggil glukosa, yang ia diggunakan untuk tenaga. Insulin adalah hormon yang diperlukan oleh badan untuk menghasilkan glukosa untuk diangkut dari darah ke dalam sel-sel badan.

2) Diabetes Jenis 2
Diabetes adalah masalah dengan badan anda yang menyebabkan paras glukosa darah (gula) untuk meningkat lebih tinggi daripada biasa. Ini juga dikenali sebagai hyperglycaemia. Diabetes jenis 2 adalah bentuk yang paling biasa yang dihdap oleh pesakit diabetes.

Jika anda mempunyai diabetes jenis 2 badan anda tidak menggunakan insulin dengan betul. Ini dipanggil rintangan insulin. Pada mulanya, pankreas anda membuat insulin tambahan untuk mengatasi masalah ini. Tetapi, dari masa ke masa ia tidak dapat bersaing dan tidak boleh membuat insulin yang cukup untuk mengawal glukosa darah anda pada tahap normal




3) Diabetes Gestasi
Semasa mengandung - biasanya sekitar minggu ke-24 - ramai wanita mengalami penyakit kencing manis gestasi. Diabetes semasa hamil ini tidak bermakna bahawa anda mempunyai diabetes sebelum anda mengandung, atau bahawa anda akan mempunyai diabetes selepas melahirkan anak. Tetapi ia adalah penting untuk mengikuti nasihat doktor anda mengenai aras glukosa darah (gula darah) semasa kehamilan, supaya anda dan bayi anda kedua-dua kekal sihat.



Simptom Diabetes

  •    Kerap membuang air kecil
  •    Keletihan melampau
  •   Berasa lapar walaupun sudah makan
  •   Berasa sangat haus
  •   Penglihatan kabur
  • Luka dan lebam sukar sembuh 




Punca Diabetes:
Punca Diabetes Jenis 1
Punca sebenar penyakit kencing manis jenis 1 tidak diketahui. Apa yang diketahui ialah bahawa sistem imun anda - yang biasanya melawan bakteria berbahaya atau virus - serangan dan memusnahkan sel-sel yang menghasilkan insulin di pankreas. Hal ini menyebabkan anda memiliki sedikit insulin atau tiada insulin sepenuhnya. Sepatutnya gula diangkut ke dalam sel-sel badan anda, tetapi, gula membina dalam aliran darah anda. Diabetes Jenis 1 dipercayai adalah disebabkan oleh gabungan kecenderungan genetik dan faktor alam sekitar, walaupun apa yang banyak faktor-faktor yang masih tidak jelas.

Punca Diabetes Jenis 2
Dalam diabetes jenis 2, sel-sel anda menjadi kebal kepada tindakan insulin, dan pankreas tidak dapat menghasilkan insulin yang cukup untuk mengatasi rintangan ini. Sepatutnya gula bergerak ke dalam sel-sel anda di mana ia diperlukan untuk tenaga, tetapi, gula membina dalam aliran darah anda.

Punca Diabetes semasa hamil
Semasa hamil, plasenta menghasilkan hormon untuk mengekalkan kehamilan anda. Hormon-hormon ini membuat sel-sel anda lebih tahan insulin.
Biasanya, pankreas anda bertindak balas dengan menghasilkan cukup insulin tambahan untuk mengatasi rintangan ini. Tetapi kadang-kadang pankreas anda tidak boleh bersaing. Apabila ini berlaku, terlalu sedikit glukosa masuk ke dalam sel-sel anda dan terlalu banyak pengenapan glukosa dalam darah anda, menyebabkan diabetes gestasi.

Rawatan untuk diabetes Jenis 2:

·         Pemakanan yang betul
·         Pengurusan berat badan
·         Pemantauan glukosa darah
·         Suntikan insulin
·         Ubat
·         Senaman 



Sri amar Daun Belalai Gajah


Diformulasikan untuk membantu masalah KENING MANIS dan lain-lain penyakit. Bebas dari Bahan pengawet, Tanpa bahan kimia.  Tumbuhan kami ditanam secara ORGANIK membuatkan produk kami memberikan kesan yang amat memberangsangkan


Cegah sebelum terlambat. Jus Sri Amar adalah salah satu jalan alternatif yang dapat membantu menyelesaikan masalah anda.


   INFOLINE : +607 3624985
                  +60167331949

1 comment:

  1. goog morning please I need your help I have Body Scratching.

    ReplyDelete