Friday 2 December 2016

Gout






.

GOUT



Gout akan menyerang secara tiba-tiba, kebiasaannya akan menyerang di bahagian ibu jari kaki  atau di bahagian sendi secara membengkak .

Punca serangan gout. Gout adalah disebabkan oleh asid urik yang berlebihan dalam badan, keadaan ini dipanggil hyperuricemia.


Asid urik adalah bahan yang kebiasannya terbentuk apabila badan mencernakan purines, yang terdapat dalam sel-sel manusia dan dalam banyak makanan. Asid urik diangkut oleh darah ke buah pinggang dan dikeluarkan melalui air kencing.
Walau bagaimanapun, sesetengah orang yang memiliki asid urik yang berlebihan atau mereka menghasilkan dalam jumlah yang normal, tetapi buah pinggang mereka tidak dapat memproses dengan cekap dan terjadilah lebihan asid urik. Hanya sesetengah individu yang akan menghidap penyakit gout .

Faktor gaya hidup, seperti diet yang tinggi dengan purin, obesiti dan pengambilan alkohol yang berlebihan - terutamanya pengambilan bir secara berebihan - juga boleh menyumbang kepada pembangunan hyperuricemia dan gout.

Mengamalkan gaya hidup sihat adalah perkara penting untuk merawat gout dengan berkesan. Makan makanan yang sihat, melakukan aktiviti fizikal yang kerap dan mengurangkan berat badan jika perlu boleh menurunkan risiko serangan gout berulang, dan juga peluang untuk mendapat penyakit jantung, iaitu perkara yang sering dialami penghidap gout.


Diet
Penghidap gout perlu mengamalkan diet yang seimbang. Diet ini perlulah merangkumi semua kumpulan makanan, terutamanya sayur-sayuran, bijirin penuh, protein tumbuhan seperti kekacang dan susu lemak rendah. Makanan tinggi karbohidrat dan makanan diproses perlu diambil pad kadar yang minimum.

Makanan berikut mengandungi tahap asid urik yang rendah atau yang baik untuk jantung:

susu skim dan produk tenusu rendah lemak
makanan berasaskan gandum
minyak tumbuhan (zaitun, canola, bunga matahari)
semua sayur-sayuran
Sesetengah buah-buahan (terutamanya yang kurang manis)
Vitamin C tambahan (500 hingga 1,000 miligram setiap hari)
Kopi
air

Makanan berikut adalah tinggi dalam purines, atau yang menyebabkan serangan gout:

-Daging merah dan organ dalaman (hati dan lidah)
-Makanan laut seperti udang dan udang galah
-Minuman bergula
-Alkohol yang berlebihan 
-Aktiviti Fizikal dan Pengurusan Berat Badan


Mencapai dan mengekalkan berat badan yang betul adalah satu bahagian penting dalam menghindari gout. Mengurangkan berat badan bukan sahaja membantu mengurangkan asid urik dalam darah, malah ia boleh mengurangkan risiko penyakit jantung atau strok, yang biasa dihidapi orang yang mempunyai gout. Kerap bersenam adalah satu bahagian penting dalam pengurusan berat badan. Tetapi bukan mudah untuk mengurangkan berat badan dan kekal aktif. 


Daun Belalai Gajah

Salah satu alternatif untuk mengekuarkan asid urik dalam darah.
Daun Belalai Gajah juga terbukti boleh dijadikan sebagai penawar GOUTDaun belalai gajah tidak mengandungi toksik. Ia mempunyai kandungan flavonoid yang sangat tinggi, serta mengandungi pelbagai mineral yang diperlukan oleh tubuh badan. Ia juga kaya dengan vitamin dan asid amino.Ia juga bertindak sebagai agen antioksidan yang baik. Fungsi antioksidan adalah untuk mengurangkan kesan radikal dalam tubuh badan, serta boleh mengeluarkan asid urik yang berlebihan dalam darah. Selain dari itu, ia bukan sahaja berfungsi sebagai anti-oksidan, malah mampu melambatkan pertumbuhan sel kanser dan juga boleh membunuh sel kanser tersebut. Dengan mengamalkan daun belalai gajah juga merupakan langkah alternatif yang baik. Selain itu, daun belalai gajah juga mampu menghidupkan sel-sel yang telah rosak.

Sri amar Daun Belalai Gajah



Diformulasikan untuk membantu pesakit GOUT lain-lain penyakit. Bebas dari Bahan pengawet, Tanpa bahan kimia.  Tumbuhan kami ditanam secara ORGANIK membuatkan produk kami memberikan kesan yang amat memberangsangkan


Cegah sebelum terlambat. Jus Sri Amar adalah salah satu jalan alternatif yang dapat membantu menyelesaikan masalah anda.


   INFOLINE : +607 3624985
                                       +60167331949

No comments:

Post a Comment