Thursday 12 January 2017

Buah Pinggang







KEGAGALAN BUAH PINGGANG





buah pinggang anda adalah sepasang organ-organ yang terletak ke arah belakang anda yang lebih rendah. Satu buah pinggang di setiap sebelah tulang belakang anda. Mereka menapis darah dan membuang toksin dari badan anda. buah pinggang anda menghantar racun kepada pundi kencing anda. Badan anda kemudian membuang toksin ketika membuang air kecil.

Kegagalan buah pinggang berlaku apabila buah pinggang anda kehilangan keupayaan untuk menapis bahan buangan daripada darah secukupnya. Banyak faktor yang boleh mengganggu kesihatan buah pinggang anda dan fungsi, seperti:
*pendedahan toksik kepada pencemaran alam sekitar
*penyakit akut dan kronik
*dehidrasi yang teruk
*trauma buah pinggang

Badan anda menjadi terlalu banyak toksin jika buah pinggang anda tidak boleh melakukan pekerjaan biasa mereka. Ini boleh membawa kepada kegagalan buah pinggang dan juga mengancam nyawa jika ia tidak dirawat.




Penyebab Kegagalan Buah Pinggang


Orang yang paling berisiko kegagalan buah pinggang biasanya mengalami satu atau lebih sebab-sebab berikut:
Kehilangan Aliran Darah kepada Buah Pinggang
kehilangan aliran darah ke buah pinggang anda secara mengejut boleh menyebabkan kegagalan buah pinggang. Punca anda kehilangan aliran darah kepada buah pinggang termasuk:
1-serangan jantung
2-penyakit jantung
3-kegagalan hati
4-dehidrasi
5-luka terbakar yang teruk
6-reaksi alahan
7-jangkitan yang teruk

Masalah pembuangan air kecil
Apabila badan anda tidak boleh mengeluarkan air kencing, toksin akan terbentuk dan akan membebani buah pinggang. Beberapa jenis kanser yang boleh menyekat lorong-lorong air kencing. Ini termasuk prostat (Jenis yang paling biasa di kalangan lelaki), kolon, serviks dan kanser pundi kencing. Sebab-sebab lain juga boleh mengganggu proses  pembuangan air kecil dan mungkin membawa kepada kegagalan buah pinggang, termasuk:
*Batu karang
*pembesaran prostat
*darah beku dalam saluran kencing anda
*kerosakan kepada saraf yang mengawal pundi kencing anda

Ujian darah, air kencing, dan pemantauan berkala juga digunakan untuk mengesan apabila buah pinggang mula kehilangan fungsi dan membawa kepada kegagalan buah pinggang. gejala kegagalan buah pinggang seperti berikut:

    1-gangguan tidur.
    2-Hilang selera makan.
    3-Kehadiran darah atau protein dalam air kencing menyebabkan kencing berbuih.
    4-Kehilangan berat badan.
    5-keinginan yang lebih kerap membuang air kecil, terutama pada waktu malam.
    6-Kekejangan otot.
    7-Keletihan atau berasa lemah.
    8-Kulit gatal.
    9-mati pucuk di kalangan lelaki.
    10-Pengumpulan cecair menyebabkan bengkak pada pergelangan kaki, atau tangan.
    11-Pening dan muntah.
    12-Penurunan ketajaman mental.
    13-Sakit di dada kerana cecair berkumpul di sekitar jantung.
    14-Sukar untuk bernafas.
    15-Tekanan darah yang tidak stabil.
    16-merasa sakit di bahagian belakang atau tepi sebelah bawah pinggang anda


Diabetes juga boleh menyumbang kepada kerosakan buah pinggang

Diabetes adalah salah satu punca utama penyakit buah pinggang kronik. Terdapat dua jenis utama diabetes:

    1-  Keadaan apabila badan anda menghasilkan sedikit atau tiada insulin.
    2- Keadaan apabila pengeluaran insulin yang cukup, tetapi badan anda tidak menggunakan insulin secara berkesan.

Insulin diperlukan oleh badan untuk melaksanakan fungsi yang berikut:
    Mengawal tahap glukosa (gula) dalam darah.
    Menghadkan glukosa supaya tidak  terlalu tinggi selepas makan.
    Mengawal kadar glukosa agar tidak terlalu rendah dalam tempoh di antara waktu makan.

Jika glukosa dalam darah yang terlalu tinggi, ini boleh menjejaskan keupayaan buah pinggang yang berfungsi untuk menapis kekotoran dalam darah . Jadi adalah amat penting untuk pesakit kencing manis untuk mengekalkan tahap glukosa (gula darah) mereka melalui diet yang sihat dan mengambil ubat-ubatan antidiabetic mengikut peraturan doktor.


Apakah GFR?


GFR - kadar penapisan glomerular adalah ujian terbaik untuk mengukur tahap anda fungsi buah pinggang dan menentukan peringkat anda mendapat penyakit buah pinggang. Doktor anda boleh mengira dari keputusan ujian kreatinin darah anda, umur, saiz badan dan jantina. GFR anda memberitahu doktor anda peringkat anda mendapat penyakit buah pinggang dan membantu doktor merancang rawatan anda. Jika nombor GFR anda rendah, buah pinggang anda tidak berfungsi dan juga seperti yang sepatutnya. penyakit buah pinggang yang lebih awal dikesan, lebih baik peluang untuk memperlahankan atau menghentikan pergerakannya.

Tahap
Kenyataan
(GFR)
Peringkat Peningkatan Risiko
Faktor-faktor risiko untuk penyakit buah pinggang (contohnya, kencing manis, tekanan darah tinggi, sejarah keluarga, umur yang lebih tua)
Melebihi 90
1
Kerosakan buah pinggang dengan fungsi buah pinggang yang normal
90 atau ke atas
2
Kerosakan serta fungsi buah pinggang yang ringan.
89 hingga 60
3a
Peringkat awal hingga pertengahan kegagalan buah pinggang
59 hingga 44
3b
Peringkat pertengahan kegagalan buah pinggang
44 hingga 30
4
Peringkat cendrung kepada risiko kegagalan buah pinggang
29 hingga 15
5
Kegagalan buah pinggang
Kurang daripada 15

Bacaan GFR menunjukkan tahap buah pinggang anda. Semakin berkurangan bacaan GFR anda, maka semakin teruklah keadaan buah pinggang anda.

Apa yang berlaku jika keputusan ujian anda menunjukkan anda mungkin mempunyai penyakit buah pinggang kronik?

Bacaan GFR bawah 60 selama tiga bulan atau lebih atau GFR 60 dan ke atas dengan kerosakan buah pinggang (dikesan dengan tahap albumin dalam air kencing anda)boleh menunjukkan tahap penyakit buah pinggang anda adalah kronik.
Biasanya, ujian air kencing mudah juga akan dilakukan untuk mengesan darah atau albumin (sejenis protein) dalam air kencing. Apabila kandungan air kencing  anda mengandungi albumin, ia dipanggil albuminuria.Kandungan darah atau protein dalam air kencing boleh menjadi petanda awal penyakit buah pinggang.
Orang yang mempunyai jumlah albumin yang tinggi dalam air kencing, mereka mempunyai risiko yang tinggi untuk mendapat  penyakit buah pinggang atau kegagalan buah pinggang. (Lihat carta di bawah)






Darah Tinggi Juga Penyumbang Kepada Kerosakan Buah Pinggang Anda
buah pinggang kita menapis cecair berlebihan dan bahan buangan dari darah anda - satu proses yang bergantung kepada keadaan saluran darah yang sihat. Tekanan darah tinggi boleh menyukarkan proses penapisan darah yang membawa kepada buah pinggang anda. Ini menyebabkan risiko penyakit buah pinggang (nefropati).Selain diabetes , tekanan darah tinggi juga boleh memburukkan lagi kerosakan.

Kegagalan buah pinggang.
Tekanan darah tinggi adalah salah satu punca utama kegagalan buah pinggang. Ini kerana ia boleh merosakkan kedua-dua arteri besar yang membawa kepada buah pinggang anda dan saluran darah kecil (glomeruli) dalam buah pinggang. Kerosakan ini menjadikan  buah pinggang anda tidak boleh  menapis bahan buangan daripada darah anda. Hasilnya,  cecair dan sisa boleh berkumpul. Anda akhirnya mungkin memerlukan dialisis atau pemindahan buah pinggang.

Buah pinggang parut (glomerulosclerosis).
Glomerulosclerosis  adalah sejenis kerosakan buah pinggang disebabkan oleh parut pada glomerulus. Glomerulus adalah kelompok kecil saluran darah dalam buah pinggang anda yang membawa cecair serta menapis  bahan buangan dari darah anda. Glomerulosclerosis boleh membuatkan buah pinggang anda tidak dapat menapis bahan buangan dengan berkesan, membawa kepada kegagalan buah pinggang.

Buah Pinggang aneurisme arteri.
Aneurisme ialah bonjol di dinding saluran darah dan ia berlaku dalam arteri yang membawa darah kepada buah pinggang, ia dikenali arteri aneurisme. Ia adalah  berpunca daripada arterosklerosis, yang melemahkan dan merosakkan dinding arteri. Dari masa ke masa, tekanan darah tinggi pada arteri yang lemah boleh menyebabkan  bahagian arteri membesar dan membentuk bonjol (aneurisme). Aneurisme boleh pecah dan mengancam nyawa pendarahan dalaman.

Buah Pinggang aneurisme arteri.
Aneurisme ialah bonjol di dinding saluran darah dan ia berlaku dalam arteri yang membawa darah kepada buah pinggang, ia dikenali arteri aneurisme. Ia adalah  berpunca daripada arterosklerosis, yang melemahkan dan merosakkan dinding arteri. Dari masa ke masa, tekanan darah tinggi pada arteri yang lemah boleh menyebabkan  bahagian arteri membesar dan membentuk bonjol (aneurisme). Aneurisme boleh pecah dan menyebabkan pendarahan dalaman yang boleh mengancam nyawa.



Daun Belalai Gajah



Salah satu alternatif untuk mengeluarkan asid urik dan toksin dalam darah.
Daun Belalai Gajah juga terbukti boleh dijadikan sebagai penawar Masalah buah pinggang. Daun belalai gajah tidak mengandungi toksik. Ia mempunyai kandungan flavonoid yang sangat tinggi, serta mengandungi pelbagai mineral yang diperlukan oleh tubuh badan. Ia juga kaya dengan vitamin dan asid amino.Ia juga bertindak sebagai agen antioksidan yang baik.Oleh itu ia amat baik bagi masalah kegagalan hati. Fungsi antioksidan adalah untuk mengurangkan kesan radikal dalam tubuh badan, serta boleh mengeluarkan asid urik yang berlebihan dalam darah. Selain dari itu, ia bukan sahaja berfungsi sebagai anti-oksidan yang terbentuk di dalam buah pinggang yang bermasalah, malah mampu melambatkan pertumbuhan sel kanser dan ketumbuhan dan juga boleh membunuh sel kanser tersebut.
Daun Belalai gajah juga mampu menghidupkan sel yang telah mati dalam tubuh manusia.Maka besar kemungkinan ia mampu membaik pulih Buah Pinggang yang tidak berfungsi. Dengan mengamalkan daun belalai gajah juga merupakan langkah alternatif yang amat baik.

Sri amar Daun Belalai Gajah

Diformulasikan untuk membantu masalah Buah pinggang dan lain-lain penyakit. Bebas dari Bahan pengawet, Tanpa bahan kimia.  Tumbuhan kami ditanam secara ORGANIK membuatkan produk kami memberikan kesan yang amat memberangsangkan.

Cegah sebelum terlambat. Jus Sri Amar adalah salah satu jalan alternatif yang dapat membantu menyelesaikan masalah anda.


INFOLINE :
 +607 3624985
 +60167331949










No comments:

Post a Comment