Monday 27 March 2017

Resdung

Apakah sinusitis (resdung) ?

Resdung merupakan keradangan sinus. Ia biasanya disebabkan oleh jangkitan bakteria (kuman) . Kadang-kala, virus dan kulat menyebabkan resdung. Orang yang mempunyai sistem imun yang lemah adalah lebih cenderung untuk menghidap resdung bakteria atau kulat. Sesetengah mereka yang mempunyai alahan boleh menghidap "resdung alahan kulat." Penyakit resdung berlangsung selama tiga hingga lapan minggu. Penyakit resdung yang berpanjangan lebih daripada lapan minggu dianggap kronik.

Sinus adalah rongga yang berisi udara. Mereka berada:

   *  Dalam struktur tulang pipi
   *  Di belakang dahi dan kening
   *  Pada kedua-dua belah rongga hidung
   *  Di belakang hidung di hadapan otak

Sinus yang normal dilitupi dengan lapisan nipis mukus yang memerangkap habuk, kuman dan zarah lain di udara. Unjuran seperti rambut kecil dalam sinus menyapu lendir (dan apa sahaja yang terperangkap di dalamnya) ke arah bukaan yang membawa kepada belakang tekak. Dari sana, ia meluncur turun ke perut. Proses berterusan adalah fungsi badan yang normal.

Penyakit resdung akan menyebabkan aliran mukus dari sinus ke belakang tekak berhenti. Bulu hidung bertindak sebagai "penyapu" akan tersekat apabila jangkitan atau alahan dan menyebabkan tisu hidung membengkak. Bengkak pada bahagian dalam sinus akan menyebabkan resdung.


 Apakah Simptom Resdung?

Tanda-tanda lazim resdung termasuk:

    * Hingus yang meleleh
    * Mengeluarkan hingus yang berwarna (kehijauan)
    * Hidung tersumbat atau sukar bernafas
    * Kelembutan muka (terutamanya di bawah mata atau di jambatan hidung)
    * Sakit kepala
    * Sakit gigi
    * Batuk
    * Demam
    * Keletihan
    * Nafas berbau

Apakah penyebab resdung?
·          * Jangkitan kulat, bakteria dan virus.
·         *Alahan, asma dan tindakbalas imun.
·         *Struktur rongga hidung yang tidak normal.


 Rawatan Resdung
·         *Antibiotik
·         *Semburan dekongestan hidung
·           *Pembersihan hidung
·         *Pembedahan




Daun Belalai Gajah

Daun Belalai Gajah juga terbukti boleh dijadikan sebagai penawar Masalah resdung. Daun belalai gajah tidak mengandungi toksik. Ia mempunyai kandungan flavonoid yang sangat tinggi, serta mengandungi pelbagai mineral yang diperlukan oleh tubuh badan. Ia juga kaya dengan vitamin dan asid amino.Ia juga bertindak sebagai agen antioksidan yang baik.Oleh itu ia amat baik bagi masalah resdung. Fungsi antioksidan adalah untuk mengurangkan kesan radikal dalam tubuh badan, serta boleh mengeluarkan asid urik yang berlebihan dalam darah. Selain daripada itu ia juga mampu melambatkan pertumbuhan sel kanser dan ketumbuhan dan juga boleh membunuh sel kanser tersebut.
Daun Belalai gajah juga mampu menghidupkan sel yang telah mati dalam tubuh manusia.Maka besar kemungkinan ia mampu merawat masalah resdung kronik. Dengan mengamalkan daun belalai gajah juga merupakan langkah alternatif yang amat baik.

Sri amar Daun Belalai Gajah

Diformulasikan untuk membantu masalah Resdung dan lain-lain penyakit. Bebas dari Bahan pengawet, Tanpa bahan kimia.  Tumbuhan kami ditanam secara ORGANIK membuatkan produk kami memberikan kesan yang amat memberangsangkan.

Cegah sebelum terlambat. Jus Sri Amar adalah salah satu jalan alternatif yang dapat membantu menyelesaikan masalah anda.



INFOLINE :
 +6073624985
 +60167331949

No comments:

Post a Comment