Sunday 4 December 2016

Darah Tinggi






DARAH TINGGI

Tekanan darah terbahagi kepada dua nombor. Tekanan sistolik (nombor yang lebih tinggi) adalah daya di mana jantung anda mengepam darah ke seluruh badan anda.
Tekanan diastolik (nombor yang lebih rendah) ialah rintangan kepada aliran darah di dalam saluran darah. Kedua-duanya diukur dalam milimeter merkuri (mmHg).

Sebagai panduan umum:

tekanan darah tinggi dianggap sebagai 140 / 90mmHg atau lebih tinggi
tekanan darah ideal dianggap sebagai antara 90 / 60mmHg dan 120 / 80mmHg
tekanan darah rendah dianggap sebagai 90 / 60mmHg atau lebih rendah
tekanan darah tinggi antara 120 / 80mmHg dan 140 / 90mmHg boleh bermakna anda berisiko untuk mendapat tekanan darah tinggi jika anda tidak mengambil langkah-langkah untuk mengekalkan tekanan darah anda di bawah kawalan.

Jika tekanan darah anda terlalu tinggi, ia meletakkan tekanan tambahan pada saluran darah, jantung dan lain-lain organ-organ seperti otak, buah pinggang dan mata.
tekanan darah tinggi yang berterusan boleh meningkatkan risiko beberapa keadaan yang serius dan berpotensi mengancam nyawa, seperti:

-penyakit jantung
-serangan jantung
-angin ahmar
-kegagalan jantung
-penyakit arteri periferal
-aneurisme aorta
-penyakit buah pinggang
-demensia vaskular




Punca tekanan darah tinggi

Tidak dapat dipastikan penyebab tekanan darah tinggi, tetapi perkara-perkara tertentu boleh meningkatkan risiko anda.

Anda berada di peningkatan risiko tekanan darah tinggi jika anda:
-melebihi usia 65 tahun
-mempunyai berat badan berlebihan atau obes
-mempunyai ahli keluarga dengan tekanan darah tinggi
-makan terlalu banyak garam dan tidak makan buah-buahan dan sayur-sayuran
-tidak melakukan senaman yang cukup
-minum terlalu banyak alkohol
-Kurang tidur sekurang-kurangnya (6 jam waktu tidur)
-pengambilan kafein yang berlebihan
-Perokok


Gaya hidup yang sihat boleh membantu mengurangkan peluang anda untuk mendapat tekanan darah tinggi dan membantu menurunkan tekanan darah anda.

Simtom tekanan darah anda tinggi

Pelbagai gejala mungkin secara tidak langsung berkaitan dengan tekanan darah tinggi, seperti:

kesan darah di mata

kesan darah di mata (pendarahan subconjunctival) adalah lebih biasa di kalangan pesakit diabetes atau tekanan darah tinggi, tetapi tiada satu pun syarat menyebabkan tompok darah. Floaters di mata juga tidak berkaitan dengan tekanan darah tinggi. Walau bagaimanapun, doktor mata (pakar mata) boleh dapat mengesan kerosakan pada saraf optik yang disebabkan oleh tekanan darah tinggi yang tidak dirawat.

Muka Kemerahan

Muka kemerahan berlaku apabila saluran darah di mengembungkan muka. Ia boleh berlaku tanpa diduga atau  seperti pendedahan matahari, cuaca sejuk, makanan pedas, angin, minuman panas dan produk penjagaan kulit. Muka kemerahan juga boleh berlaku dengan tekanan emosi, pendedahan kepada haba atau air panas, pengambilan alkohol dan senaman - semua yang boleh meningkatkan tekanan darah buat sementara waktu. Walaupun  muka kemerahan mungkin berlaku semasa tekanan darah anda lebih tinggi daripada biasa.

Pening kepala

 ubat tekanan darah juga boleh menyebabkan kita berasa pening kepala, ia bukan disebabkan oleh tekanan darah tinggi. Walau bagaimanapun, pening tidak boleh diabaikan, terutamanya jika berlaku secara tiba-tiba. pening secara tiba-tiba, hilang imbangan atau koordinasi dan masalah berjalan kaki semua tanda-tanda amaran strok. Tekanan darah tinggi adalah faktor risiko utama bagi strok.

Akibat tekanan Darah Tinggi


Tekanan darah tinggi boleh membawa maut sekiranya tidak dikawal.
Ianya boleh mengundang kepada :

1-    STROK – Tekanan darah tinggi menyebabkan arteri mudah pecah atau     tersumbat.
2-    KEHILANGAN PENGLIHATAN – Tekanan darah tinggi boleh menyebabkan tegangan pada salur dalam mata.
3-    KEGAGALAN JANTUNG – Tekanan darah tinggi menyebabkan jantung membesar dan gagal menyalurkan darah ke seluruh tubuh.
4-    SERANGAN JANTUNG – Tekanan darah tinggi boleh menyebabkan arteri tersumbat.
5-    KEGAGALAN BUAH PINGGANG(GINJAL) – Tekanan darah tinggi boleh menyebabkan arteri di sekeliling ginjal menjadi sempit, lemah dan keras sehingga ginjal hilang upaya untuk menapis darah.
6-    MATI PUCUK – Tekanan darah tinggi boleh mengakibatkan mati pucuk kerana pengaliran darah ke seluruh badan adalah kurang.

Daun Belalai Gajah

Salah satu alternatif untuk mengekuarkan asid urik dalam darah.
Daun Belalai Gajah juga terbukti boleh dijadikan sebagai penawar Tekanan Darah Tinggi. Ia baik untuk peredaran darahDaun belalai gajah tidak mengandungi toksik. Ia mempunyai kandungan flavonoid yang sangat tinggi, serta mengandungi pelbagai mineral yang diperlukan oleh tubuh badan. Ia juga kaya dengan vitamin dan asid amino.Ia juga bertindak sebagai agen antioksidan yang baik. Fungsi antioksidan adalah untuk mengurangkan kesan radikal dalam tubuh badan, serta boleh mengeluarkan asid urik yang berlebihan dalam darah. Selain dari itu, ia bukan sahaja berfungsi sebagai anti-oksidan, malah mampu melambatkan pertumbuhan sel kanser dan juga boleh membunuh sel kanser tersebut. Dengan mengamalkan daun belalai gajah juga merupakan langkah alternatif yang baik. Selain itu, daun belalai gajah juga mampu menghidupkan sel-sel yang telah rosak.

Sri amar Daun Belalai Gajah

 Diformulasikan untuk membantu masalah Tekanan darah tinggi dan lain-lain penyakit. Bebas dari Bahan pengawet, Tanpa bahan kimia.  Tumbuhan kami ditanam secara ORGANIK membuatkan produk kami memberikan kesan yang amat memberangsangkan


Cegah sebelum terlambat. Jus Sri Amar adalah salah satu jalan alternatif yang dapat membantu menyelesaikan masalah anda.


   INFOLINE : +607 3624985
                  +60167331949

No comments:

Post a Comment